Select Page

Har du bestämt dig för att komma igång med löpträningen nu efter sommaren? Du är i bra form, men du har kanske börjat inse att det krävs en insats för att bibehålla denna? Det är bra, det är inte bara byggnader som måste underhållas. Vi människor kräver det samma. Det kan dock vara en utmaning inte bara att komma igång utan kanske ännu mer att hålla vid. Vi har den rent fysiska utmaningen. Här kan två enkla råd hjälpa till att förebygga mindre skador.

Värm upp ordentligt: Uppvärmning innan träningen förebygger skador och bidrar till bättre hjärtkondition. Tio minuters snabb gång eller lätt calisthenics värmer upp dina muskler (och ditt hjärta). Att sträcka ut däremot, är något du spar till efter träningen, när musklerna är varma. Aldrig strecka kalla muskler.

Ta det lugnt: Att springa för fort kan också resultera i skador. Du kan lätt avgöra om du springer för fort genom att prata med din löppartner (eller tala högt för dig själv). Om inte det känns bekvämt att prata eller det är svårt slutföra en mening, ta och sakta ner!

Skaffa rätt utrustning

Men nu några ord om utrustningen. Man tänker kanske inte så mycket på det, men rätt utrustning kan faktiskt vara det som avgör om du fortsätter att springa vintern igenom. Men fundera en stund, om du ska ut och springa i slitna gympaskor när mörkret och kylan kommer smygande? Hur stor är risken att du stannar hemma? Tänk sedan på möjligheten att du investerat i riktiga löparskor, svettabsorberande underkläder och löparkläder som håller dig varm? Känns det mera överkomligt att ta sig ut genom dörren? Det här är rent mänskligt, och riktigt enkelt att åtgärda. Skulle det vara så att ekonomin tar emot, kan du läsa mera om ett eventuellt lån hos profilkredit här. För visst är din hälsa värd att investera i?