Select Page

Hur gör man för att komma ner i varv efter träningen? Oavsett om du tränar mycket eller lite så är det viktigt att varva ner och ta det lugnt efter ett hårt träningspass. Kroppen behöver vila för att återhämta sig och för att musklerna ska kunna byggas upp. I den här texten kommer vi dela med oss av några tips kring hur man kan varva ner efter träningen. Så läs vidare om du är intresserad av att veta mer om vikten av avslappning och hur man kan göra för att slappna av på ett effektivt sätt.

Stretcha

Ett av de viktigaste och bästa sätten att få kroppen att slappna av efter träningspasset är att stretcha. Det gör dessutom att du får mindre träningsvärk dagen efter! Kroppen mår bra av att stretcha och det finns massor av olika övningar du kan göra, för kroppens alla muskler.

Sömn

Ett annat viktigt sätt att återhämta sig på är att se till att man får den sömn man behöver. Genom att sova de timmar du behöver varje natt säkerställer du att kroppen får tid att vila upp sig och bygga upp musklerna. Det är viktigt att ha regelbundna sovtider och att inte ägna sig åt några stressiga aktiviteter strax innan man ska gå och lägga sig. Då skapar du goda förutsättningar för att få sova riktigt gott.

Unna dig något gott

På fredagskvällen är det läge att unna sig något gott. När veckan är slut och du har gjort dina träningspass för veckan så behöver alla få unna sig något gott. Då är det kanske läge att plocka fram något ur vinkylen eller att äta lite ost och kex framför TV:n. Om du håller dig till en bra kost under hela veckan är det inte farligt att unna sig något extra på fredagskvällen.